حقّ
عقل و خرد حقّ همچون غوّاصی است که در دریای بی کران وجود پیوسته در حال تفکّر و جستجو است و به این طریق صدها گوهر گرانبهای معانی را پیدا می کند و در گلیم دارد.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
عقل و خرد حقّ همچون غوّاصی است که در دریای بی کران وجود پیوسته در حال تفکّر و جستجو است و به این طریق صدها گوهر گرانبهای معانی را پیدا می کند و در گلیم دارد.
ستارگان منسوب به هر یک و نیز بروج هر یک را چنین بیان کرده است: «اقلیم اول از زحل است که به فارسی کیوان است و برج آن جدی و دلو است. اقلیم دوم از مشتری است که به فارسی اورمزد است و برج آن قوس و حوت است. اقلیم سوم از مریخ است که بهفارسی بهرام است و برج آن حمل و عقرب است. اقلیم چهارم از خورشید است که به فارسی خرشاد است و از جمله نامهای آن آفتاب است و برج آن اسد است. اقلیم پنجم از زهره است که به فارسی آناهید است و برج آن ثور و میزان است. اقلیم ششم از عطارد است که به فارسی تیر است و برج آن سرطان است. نام اقلیم به فارسی کشور است و نام فلک سپهر است.
در مقدمة شاهنامة ابومنصوری چنین آمده است: هر کجا آرامگاه مردمان بود، به ۴سوی جهان، از کران تا کران این زمین را ببخشیدند و به ۷ بهر کردند و هر بهری را یکی کشور خواندند: نخستین را «ارزه» خواندند، دوم را «شبه» خواندند، سوم را «فردذفش» خواندند، چهارم را «ویدذفش» خواندند، پنجم را «ووربرست» خواندند، ششم را «وورجرست» خواندند، هفتم را که میان جهان است «خنرس بامی» خواندند و خنرس بامی این است که ما بدو اندریم و شاهان او را «ایرانشهر» خواندندی.
تربیت نظام عالم ملک از فلکیّات و عنصریّات و جوهریّات و عرضیّات آن, مقدمه وجود (انسان کامل) است و در حقیقت این ولیده, عصاره عالم تحقق و غایة القصوای عالمیان است و از این جهت آخرین ولیده است; و چون عالم مُلک به حرکت جوهریّه ذاتیّه, متحرّک است و این حرکت ذاتی استکمالی است, به هر کجا منتهی شود, آن غایت خلقت و نهایت سیر است و چون به طریق کلی نظر افکنیم, انسان آخرین ولیده ای است که پس از حرکات ذاتیّه جوهریّه عالم به وجود آمده. پس دست تربیت حق تعالی در تمام دار تحقق به تربیت انسان پرداخته است الانسان هو الاوّل و الاخر.
نیی دمساز عشق با دلیل عقل داری قیل و قالعقل را اینجا بود پا در عقال چون ز شاه عشق آیت شد جهاناز سپاه عقل رایت شد نهان خود ظهور حسن و عشق از حق بودهر دوان از یک محل مشتق بود چون ظهور عقل کو از مصدرست لیک اندر عقل مصدر مضمر است حسن و عشق، اکنون چو نور و ناردان کاین دو از آتش همی گردد عیان نور را، زیب رخ لیلی کند نار او در قلب مجنون جا کند نام آن در رخ همی حسن آمده نام این عشق و به دل آتش زده چون که درهای مراتب باز شد حسن و عشق از یکدیگر ممتاز شد خود مقام جمع و تفریق ست این گوش بگشا جای تحقیق ست این عین یکدیگر بود شیر و پنیردر مراتب این پنیرو اوست شیر گاه نور گونه لیلی شود تا که مجنون بیند و شیدا شود هستی عاشق بسوزد ز آن شرار بلکه هم تفویض و جبر و اختیار از مگس گردد عسل پیدا مثل گر مگس وقتی کند میل عسل چون عسل فانی بود اندر مگس این مثل را مینگوید جبر کس.
صوت در خارج وجود ندارد، بلکه از ملامسه هوائی متموّج به حاسّه سمع حادث میگردد.
کلیت خاصیتی ذهنی است که بر ماهیت در ذهن عارض می گردد؛ زیرا وجود خارجی عینی، مساوق با شخصیتی است که مانع از اشتراک در امور مختلف می باشد. بنابراین کلیت از لوازم وجود ذهنی ماهیت است؛ همچنان که جزئیت و شخصیت ازلوازم وجودخارجی محسوب می گردند.
ذهن تصورات جزئی را که از اشیای شخصی حاصل شده است، به مفاهیم کلی تبدیل می کند. ذهن این عمل را از آن روی انجام می دهد که این تصورات حاصل آمده در ذهن در حقیقت پدیداری بیش نیستند که از تمام وجودهای دیگر متمایزند... . این کار ذهن را انتزاع می نامند، که به توسط آن، یک مفهوم جزئی با کاری که ذهن بر روی آن انجام می دهد از یک مفهوم حاکی از یک فرد به تصوری کلی که نمایانگر تمام افراد مشابه است، بدل می شود... . بنابر این نکته، آدمی رنگی را که امروز در گچ یا برف می بیند یا دیروز آن را در شیر دیده بود، صرفا یک پدیدار و تظاهر می بیند و آن را نمایانگر آن نوع به شمار می آورد و نام سفیدی بر آن می گذارد و با این لفظ خاص از یک کیفیت مشابه (هر کجا که این کیفیت تصور یا مشاهده شود)، خبر می دهد. بدین شکل کلیات (چه آن را از مقوله واژگان بدانیم، چه مفاهیم) شکل می گیرد .
این مدل در حقیقت هزینه های کیفیت را مانند یک کوه یخی در نظر می گیرد که بیننده در نگاه اول فقط بخش کوچکی یا به عبارت دیگر فقط قله کوه را می بیند، غافل از این نکته که بخش اعظمی از کوه یخ در زیر اقیانوس قرار گرفته است.طبق مدل ارائه شده مهندسان کیفیت هزینه های گارانتی ،هزینه های ساعات اضافی کار ناشی از ضعف کیفیت و هزینه دوباره کاریها را به طور مستقیم مشاهده میکنند، در صورتیکه بخش اصلی هزینه ها به صورت نامشهود از جمله هزینه های مشتریان، هزینه های بهبود برنامه های کیفی، کنترل فرایند ، وفاداری مشتری،ارزیابی کیفیت و..... از دید کارشناسان کیفیت مخفی است .
یک سیستم آرشیو دیجیتال متشکل از اجزاء زیر می باشد :
· سخت افزار
· نرم افزار
· چرخه کاری