ابزار وبمستر

بصیرت

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۳۳
فایلستان

دیدن مرگ اشخاص با دیده بصیرت ، و یاد کردن از مرگ خویش ولی با قدرت تفکر از بهترین عوامل بیدار کننده ، و وسائل رشد و کمال است به چشم بصیرت نظر کن ، و از خواب غفلت بیدار شو ، و به گوش هوش بشنو ، ای غافل از سبب هستی و ایجاد خود ، و بی خبر از عاقبت حال و عقبات مآل و معاد خود .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

بصر

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۳۳
فایلستان

ای خیالی که به دل می‌گذری

نی خیالی نی پری نی بشری

اثر پای تو را می‌جویم

نه زمین و نه فلک می‌سپری

گر ز تو باخبران بی‌خبرند

نه تو از بی‌خبران باخبری

مونس و یار دلی یا تو دلی

تو مقیم نظری یا نظری

ایها الخاطر فی مکرمه

قف زمانا بخداء البصر

لا تعجل به مرور و نوی

بدل اللیل بضؤ السحر

حسن تدبیرک قد صاغ لنا

الهیولی به حسان الصور



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

قرآن

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۳۲
فایلستان

«تلاوت زبان آن است که قرآن را به همان‌گونه که خداوند مرتب ساخته، ترتیل گونه بخواند. تلاوت جسم آن است که آداب معاملات را بر تفصیل خود در اعضایی که بر سطح بدنش است، رعایت کند. تلاوت نفس آن است که به اسما و صفات خدا تخلق یابد. تلاوت قلب، اخلاص و فکر و تدبر، تلاوت روح، توحید، تلاوت سرّ، اتحاد، و تلاوت سرّ السر، تنزیهی است که در القا از جانب او - جلّ وعلا- بر او وارد می‌گردد».



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

اسماءِ الهی

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۳۱
فایلستان

تن آدمی همچون ساحل و هستی و جهان آفرینش دریایی است که فیض وبخشش الهی و اسماءِ الهی همچون باران به حکم ﴿علّم آدم الاسماء کلّها﴾خداوند بر بندگان خود می بارد.دل  برای علم که قطره های باران است مانند یک ظرف است که همه علوم و معارف حقیقی و الهی را در خود جای می دهد و صدف علم دل، حروف و الفاظ می باشد زیرا حروف و الفاظ همچون صدفی هستند که علوم حقیقی و معانی را در خود تربیت و پرورش می دهند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

وجود

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۳۰
فایلستان

هستی و وجود انسان مانند دریا است که نطق و سخن ساحل و کناره آن می باشد و حروف و کلمات مانند صدف هایی هستند که در دریای وجود بدست می آیند همچنین حقایق اشیاء و معارف الهی که دانش دل محسوب می گردند، مانند گوهر و مرواریدی است که از صدف بیرون می آید.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

لوح محفوظ

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۲۹
فایلستان

روایت امام صادق علیه السلام , لوح را به رق تعبیر فرمود . رقی که از نقره سفیدتر و از یاقوت صافی تر است .

و فرمود : آن کتاب مکنون است که همه نسخه ها از وی استنساخ می شود . و بر دهن قلم مهر زده شد که تا قیامت نطق ندارد , نوشتنی ها نوشته شد .

فرمودند : قلم لؤلؤ است . باز فرمودند نور است . و باز فرمودند از شجر خلد است . و باز فرمودند ملک است .

و لوح هم محفوظ از محو و زوال است . و حق سبحانه فرمود : یمحوالله مایشاء و یثبت و عنده أم الکتاب . پس بنگر که محو و اثبات در کدام مرتبه است , و لوح محفوظ در کدام مرتبه , و ام الکتاب چیست و در چه مرتبه است .

و امام فرمود که لوح محفوظ ملکی است که به اسرافیل می رساند و اسرافیل به میکائیل و میکائیل به جبرئیل و جبرئیل به انبیاء و رسل صلوات الله علیهم .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

قرآن

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۲۹
فایلستان

بود قرآن کتبی آیت عین 

بود هر آیات او رایت عین

الف در عالم عینی الوف است 

بمانند الف دیگر حروف است

حروف کتبیش باشد سیاهی 

حروف عینیش نور الهی

که اینجا یوم فصل است و جدایی است 

و آنجا یوم جمع است و خدایی است



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

اسماء الله

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۲۷
فایلستان

هر یک از جنت و نار را در همه عوالم از حضرت علمیه تا عالم شهادت مطلقه مظاهر است . و هر یک از مظاهر , مظهر اسمی از اسماء الله است . و نیز هر یک از این مظاهر را در هر عالمی صوری و لوازمی است که لایق به همان عالم می باشند . اسمای حق سبحانه جمالی و جلالی اند , جنت مظهر جمالی و نار مظهر جلالی است . و همچنین قبر را در این نشأه افراد متشابه است , و در آن نشأه قبری روضة من ریاض الجنة است و قبری حفرة من حفر النار که وزان قبر در این نشأه و آن نشأه وزان انسان در نشأتین است , یعنی چنانکه انسان در این نشأه نوع و در تحت او افراد متشابه و متماثل اند و در آن نشأه جنس است و در تحت او انواع که اشخاص به حسب علوم و افعال و ملکاتشان به صور مختلفه اند , قبرهای این نشأه نیز افراد متشابه اند , اما قبرهای آخرت قبری روضه ای از ریاض جنت و قبری حفری از حفره های ناراست پس قبرها خود انسانهایند .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

ریشة اولی

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۲۶
فایلستان

عنصر فعال روانی که آدمی را تحریک می کند که قلمرو طبیعت و جریانات جبری آن را به صورت آشیانه ای درآورد که پیکرة آن را با دست خود ساخته و هریک از اجزای آن پیکره، پاسخ گوی بعدی از ابعاد پذیرنده یا خلاق او بوده باشد. ریشة ثانوی فرهنگ ها، عبارت است از عوامل درونی و بیرونی خاص اقوام و ملل که توجیه کنندة ریشة اولی، یعنی همان عنصر فعال روانی بوده و شئون زندگی آنان را رنگ آمیزی و توجیه می کند .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

عبودیت

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۶:۲۶
فایلستان

همه موجودات عالم به حکم ﴿و قضی ربّک اَلاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه﴾به عبودیت و یگانگی خداوند اقرار دارند و همه او را عبادت و ستایش می کنند و روز و شب پیوسته طالب و جویای او هستند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
فایلستان
مرکز دانلود فایل
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فایلستان است. || طراح قالب avazak.ir