ابزار وبمستر

آیات

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۳۶
فایلستان

چو آیات است روشن گشته از ذات

نگردد ذات او روشن زآیات

همه عالم به نور اوست پیدا

کجا او گردد از عالم هویدا



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

عالم

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۳۴
فایلستان

هر چه تو بینی ز سفید وسیاه

بر سر کاری است در این کارگاه

جغد که شوم است به افسانه در

بلبل گنج است به ویرانه در

هر چه در این پرده نشانیش هست

در خور تن قیمت جانیش هست

گر چه ز بحر تو به گوهر کم اند

چون تو همه گوهری عالم اند



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

اظهر من الشمس

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۳۴
فایلستان

اظهر من الشمس است و احتیاج به شرح و بیان ندارد و از شهود جمال با کمال محبوب مانع محبّ غیر از این نیست و مرغ دلهای طالبان و عاشقان از جهت گرفتاری این دام بلا است که مبتلای قید فراق و اندوه اشتیاقند و زنجیر مجانین عشق و طلب مجنبانید و سرود بیاد مستان میارید که سلسله زلف معشوق است که سبب تقیّد مجانین محبت و عشق،به قیود کثرات گشته .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

یکتا

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۳۲
فایلستان

چرخ با این اختران نغز و خوش زیباستی

صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی

صورت زیرین اگر با نردبان معرفت

بر رود بالا همی با اصل خود یکتاستی



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

راز

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۳۲
فایلستان

تا نگردی آشنا زین پرده رازی نشنوی

گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

علم نفس

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۳۱
فایلستان

علم نفس به اشیا، حصولی نیست؛ بلکه حضوری به معنای مشهور هم نیست، چه حضور به معنای مشهور در میانه جسم و جسمانیات می‌باشد. و اگر مجازا گویند که اشیا همگی حاضرند در نزد نفس، مراد این معنا خواهد بود که هیچ‌یک از اشیا از نظر نفس ناطقه غایب نیستند از نظر نفس.... پس حاضر بودن اشیا ظاهر بودن آن است مر نفس عاقله را، نه حضور به معنای مشهور؛ چه حضور اشیا نزد نفس شبیه است به حضور معلول نزد علّت ... حاصل کلام آنکه علم نفس به اشیا، فی‌الحقیقه، نه حصولی است و نه حضوری. و اگر به سبب ضیق عبارت «حضوری» گویند، معنای مشهور را نخواهند؛ بلکه این معنا که گفتیم، اراده نمایند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

مرگ

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۳۱
فایلستان

مرگ نه تنها چهره زندگی را بی معنا نمی کند; بلکه موقتی بودن زندگی آن را پرمعنا می سازد. مرگ, مسئولیت آدمی را به او یادآور می شود. مرگ, خارج از حوزه قدرت و مسئولیت آدمی است, اما کشمکش مداوم میان سرنوشت درونی و بیرونی آدمی و آزادی او, ماهیت اصلی زندگی است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

روح مطلق

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۲۹
فایلستان

وجود بی واسطة اولیه خود را ابتدا به عنوان شیء و بعد به عنوان قوّه متجلّی می سازد و سپس مسئلة حیات و آگاهی، و در مرحلة بالاتر، «آگاهی به خود» و آن‌گاه عقل و پس از آن روح مطرح می گردد. در این مرحله، روح مبدّل به «ما» می شود که از لحاظی همان «من» است و «من» در «ما» معنا می یابد. آگاهی مبدّل به یقین می شود و بدین‌سان، روح نامتناهی با روح متناهی از در آشتی در می آید و در انتها، به تصور روح مطلق می رسیم که در دین تجلّی می کند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

فاهمه

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۲۹
فایلستان

فاهمه، سیر شعور از مرحلة ادراک صرف به مرحلة شناخت قانون، از طریق کشف ضرورت در خود و کشف امکان انطباق آن با متعلّق خارجی صورت می گیرد، که از همین رهگذر، یقین به خود، کلّیت و عمومیت پیدا می کند و سرانجام، خود آگاهی حاصل می‌شود. فهم قانون طبیعت، اولین پلة صعود از جهان معقول به جهان حسی است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

پدیدار

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۲۸
فایلستان

شناخت شیء به عنوان پدیدار یعنی: نفی شیئیت و در عین حال، نفی هر نوع توهّم احتمالی در آن.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
فایلستان
مرکز دانلود فایل
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فایلستان است. || طراح قالب avazak.ir