نور
"یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم " قرآن نور است وبه سوی نور که معرفت خداوند است هدایت میکند ، پس معرفه الله ، نور است .
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
"یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم " قرآن نور است وبه سوی نور که معرفت خداوند است هدایت میکند ، پس معرفه الله ، نور است .
سیر بحر غلبات حق است که در وقت وجد عنان مرکب بنده بیواسطه در منازل حقیقت بمشاهدۀ قدس گشت،تا چنانکه در دریا سیر یک ماهه بیک روز کند،جوانمرد در این جذبۀ الهی مسافت همۀ عمر باز برد،که گفتهاند «جذبة من الحق توازی عمل الثقلین».
آیه شریفه (ثُمَّ اسْتَوَی إِلَی السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ) (فصلت: ۱۱)، و برخی روایات، آنها را ساخته شده از دخان عناصر و لذا عنصری میداند، همگی شکل کروی دارند؛ و از اینرو، اطلاق نام «فلک» بر این آسمانها مُجاز خواهد بود؛ چنانکه همه مظاهر و تجلّیات دیگر هم اگر در ظاهر کروی نباشند، امّا میل به استداره دارند و در باطن نیز چنین هستند .
تبدیلی که مظهر تحوّل حضرت حق و مقتضی بیان آیه شریفه (کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ) میباشد، تبدّل در صور موجودات است.
اعتدال آن باشد که از طبایع اندر یک جسد جزوهای متکافی جمع شود بیهیچ تفاوتی و اگر جزوی از این چهار جزو اندر جسد بیشتر یا کمتر از یاران خویش باشد آنجا اعتدال نباشد و از این حکم واجب آید که مزاجهای همه مردمان بلکه جانوران یک مزاج باشد و از اینجا معلوم میشود که نفس اعتدال، مزاج نیست .
مقدمه الرسالة المعینیة مبانی ریاضی و فیزیکی نجوم را بیان میکند، سپس در بخشی طولانی به هیئت میپردازد. در پی آن، بخشی به ساختار جهان زیرفلک قمر، و آخرین بخش به اندازهها و فاصلههای تمامی اجرام فیزیکی عالم اختصاص دارد. در بخشهای راجع به ماه و سیارات عُلْوی و زهره و عطارد .
صورتهای دوازدهگانه عبارتند از حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، و حوت که به ترتیب به صورتهای گوسفند، گاو دو پسر بچه که مشغول گردوبازی هستند، خرچنگ، شیر، خوشه، ترازو، عقرب، کمان، بز، دلو، و ماهی است.
تشرف برگرفته از مادۀ «شرف» عربی به معنای برتری دین یا دنیا یافتن، افتخار یافتن و سرافراز شدن و «تشرف» و «تشرف جستن به» در فرهنگ و ادب فارسی به معنا و مفهوم افتخار و شرفِ درکِ حضور بزرگی را یافتن و به خدمت او تقرب جستن، به جایی مقدس یا در فرقۀ دینی و طریقتی عرفانی، شرف ورود یافتن به خانۀ خدا و زیارت امام و امامزاده و پیری مقدس مشرف شدن و عزت و حرمت و شرف به دست آوردن، به کار رفته است .
(انّ الفلسفة استکمالُ النّفس الإنسانیّة بمعرفة حقایقِ الموجودات.)
فلسفه رشد و کمال دادن استعدادهای درونی در پرتو شناختن حقایق هستی است.
وجود تنها یک مفهوم اعتباری است ذهن آن را از ماهیت جدا می کند. پس لازم نیست در خارج زاید بر ماهیت باشد.