خدمات اشاعۀ اطلاعات گزینشی
ارزش اصلی مرکز خدمات اشاعۀ اطلاعات گزینشی عبارت است از داشتن دامنۀ وسیعی از منابع اغلب مربوط به چند رشته و تکنولوژی که برای به دست دادن تصویری دقیقتر و عمیقتر از موضوع بررسی می شوند.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
ارزش اصلی مرکز خدمات اشاعۀ اطلاعات گزینشی عبارت است از داشتن دامنۀ وسیعی از منابع اغلب مربوط به چند رشته و تکنولوژی که برای به دست دادن تصویری دقیقتر و عمیقتر از موضوع بررسی می شوند.
وظایف بخش خدمات ارجاعی عبارتند از:
الف: گردآوری اطلاعات و داده ها و منابع اطلاعاتی در رشته و موضوع خاص در سطح جهانی؛
ب. تهیۀ گنجینۀ جامعی از انواع داده ها و اطلاعات و خدمات موجود در این منابع ، در یک نمایۀ موضوعی مفصل به منظور دستیابی مراجعه کنندگان؛
ج. راهنمایی مراجعه کنندگان و استفاده کنندگان به منابع صحیح اطلاعات یا داده های مورد نیاز.
معمولاً برای فراهم آوردن داده ها انجام سه نوع فعالیت لازم است:
الف .خدمات ارزیابی و گردآوری و گزیده پردازی داده ها
ب. خدمات اشاعۀ داده ها
ج. خدمات ارجاعی
سازمان مراکز اطلاعات و مدارک ، علاوه بر بخش خدمات اداری آن از سه بخش تشکیل می شود:
الف. بخش کتابخانه
ب. بخش اطلاعات و مدارک
ج. بخش انتشارات
هر نظامی در سلسله مراتب نظامها، جایگاهی دارد.آنچه را که یک فرد نظام می پندارد ممکن است نزد شخص دیگری یک زیر نظام باشد. یک مدیر باید تمام نظامها را با دیدی کلان بررسی کند و ارتباط بین نظام حاکم در سازمان خود را با دیگرخدمات اطلاع رسانی کشور حفظ کند.
مهمترین انواع رابطه های برقرارشده میان مراکز داده ها، خدمات اطلاعاتی و شبکه های کتابخانه به شرح زیراست:
الف.شبکۀ مرکزی مستقل داده ها و شبکۀ مستقل کتابخانه ها زیرنظارت اداره های متفاوت دولتی؛
ب. شبکۀ مراکز داده ها مراکز اطلاعاتی و کتابخانه های یکپارچه و زیرنظارت مرجعی عالی یا مرجعهای مختلف، امّا هماهنگ باهم؛
ج. فعالیتهای دکومانتاسیون به عنوان بخشی از فعّالیت شبکۀ کتابخانه ها؛
د. فعالیتهای کتابداری به عنوان بخشی از شبکۀ خدمات اطلاعاتی و داده ها؛
ه. شبکۀ کتابخانه ها جدا از شبکۀ مراکز مدارک و داده ها.
مالکیت فکری: سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) مالکیت فکری را به عنوان «آثار خلق شده از ذهن، مانند اختراعات؛ آثار هنری و ادبی؛ طراحی ها؛ و نمادها؛ نام ها و تصاویر مورد استفاده در تبلیغات بازرگانی»تعریف می کند.
بینش مدیریت در شرایط متحول امروزی که محیطی پویا، چندگانه و پیچیده است به مثابه فانوس دریایی است که نقش راهنمای ناخدایان کشتیها را در دنیای پر از امواج تغییر ایفا می کند تا بتوانند کشتی سازمان را به ساحل مقصودشان برسانند. بنابراین مدیران امروز و فردا سوای دانش حتماً نیازمند بینش اند تا بتوانند سه ایستگاه تحول خواستن ، دانستن و توانستن را تا انتها طی کنند.
سه مرحله در توسعه«سیستم مکان یابی اقلام کتابخانه ای»وجود دارد:
۱.ایجاد نقشه لایه طبقات ساختمان، محدوده قفسه ها، و قفسه های ذخیره کتب؛
۲.طراحی یک پایگاه داده که حاوی اطلاعاتی در قفسه های کتاب باشد و به پایگاه داده های فهرست نویسی منابع متصل باشد؛
۳.هماهنگی با ساختار فهرست نویسی پیوسته.
موسسه بین المللی جی آی اس هلند در چهارمین همایش بین المللی جی آی اس که در سال ۱۳۸۶ در سازمان نقشه برداری ایران برگزار شد، عنوان سیستم اطلاعات جغرافیایی را به سیستم اطلاعات مکانی تغییرداد.منظور از این تغییر عنوان ، تأکید بر کاربردهای متفاوت این سیستم در حوزه هایی فراتر از جغرافیا و در ارتباط با داده های مکانی است.پس از تغییر نام، اصطلاح داده های جغرافیایی نیز به داده های مکانی تغییر پیدا کرد.
جی آی اس به دلیل به کارگیری داده های مکانی و مدیریت مؤثر داده ها، در تمامی این کاربردها مفید است. ویژگی خاص این فناوری یعنی پیوند دادن داده های نقشه ای – داده های مکانی با داده های توصیفی سبب تسهیل تحلیل ، مدل سازی و پژوهش با استفاده از ابعاد مکانی خواهد شد.
جی آی اس را ابزاری قدرتمند گردآوری، ذخیره سازی، بازیابی ، انتقال و نمایش داده های مکانی دانسته که برای نمایش داده های فضایی از جهان واقعی به کار می رود. جی ای اس را یک سیستم خودکاراطلاعات مکانی است.اطلاعات جغرافیایی به صورت نقاط، خطوط، و سطح نشان داده می شدند.