ابزار وبمستر

اعجاز علمی قرآن

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۶
فایلستان

اعجاز علمی قرآن در باور مسلمانان به تطبیق قرآن که در اسلام معجزه پیامبری محمد شمرده می شود با دستاورده‌های جدید علمی گفته می شود و از معجزات قرآن به‌شمار می‌رود. و بنا بر آیه های قرآن، خداوند نشانه‌های خود را در پدیده‌های طبیعی به انسان نشان می‌دهد: قرآن که کتاب دینی مسلمانان است، کتابی است برای بیان برنامه و غایت زندگی انسان ها و چگونگی رسیدن آن ها به سعادت دنیوی و اخروی؛ قرآن لزوما برای بیان مسائل علمی نازل نشده است، و بعضی اشارات علمی آن نیز تنها به این خاطر است که حقانیت آن بیش از پیش اثبات شود. ﴿سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسهِمْ حَتَّیٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ یَکْفِ برَبّکَ أَنَّهُ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ﴾: «آیات خود را در دوردست‌ها و در درون خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا جایی که برای آنان روشن شود که این قرآن حق است»



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

حرکت جوهری

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۵
فایلستان

نقشی که مسئله حرکت جوهری و جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن نفس دارد، در علم اخلاق خیلی کارساز است. چرا که بیان می‏ کند که انسان نه تنها با حرکت کیفی بلکه با حرکت جوهری، وصفی را می‏ پذیرد. دیگران علم، حیات، قدرت و... را «کیف‏» و از «محمولات بالضمیمة‏» انسان می ‏پنداشتند; ولی در حکمت متعالیه این گونه از معارف به نحوه «وجود» برگشت و برای اینها «مفهوم‏» قائل شدند; نه «ماهیت‏» که قهرا بدین ترتیب، از سنخ «مقولات‏» بیرون می ‏روند، دیگر محمول بالضمیمة نیستند وقتی نبودند، نحوه وجود خود انسان متحرک را می ‏سازند، اگر موجود متحرکی در مسیر علم حرکت کند، به خدمت علم می ‏رسد و این موجود متحرک یا انسان سالک سائر، عین علم، که حقیقت وجودی است، می ‏شود; نه عین آن صورت ذهنی و عین آن معلوم. چون بین علم و معلوم و یا بین حقیقت علم و وجود ذهنی، فرقهای فراوانی وجود دارد; زیرا انسان با علم متحد می‏ شود; نه با معلوم. اما این علم، هم علم، هم عالم و هم معلوم است.

به عبارت دیگر: این وجود، «علم بذاته‏»، «معلوم بذاته‏» و «عالم بذاته‏» است و نفس بر اثر حرکت جوهری به این وجود می ‏رسد و با آن متحد شده عالم و علم می‏ شود. چون علم، حقیقت نوری است و متعلق خود را روشن می‏ کند; مثلا، انسان علم به شجر و مانند آن دارد که در این صورت، آن مفهوم شجر پیش انسان حاصل است و به این ترتیب آن مفهوم، وجود ذهنی پیدا می‏ کند و حقیقت این وجود، علم می‏ شود.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

اشیا

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۴
فایلستان

اشیا منطقا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • فرازمانی
  • زمانی
  • اشیا آنی

زیرا شیء یا به نوعی با زمان مرتبط است یا اصلا هیچگونه ارتباطی با زمان ندارد که این حالت اخیر را فرا زمانی می‌گویند. در حالت اول نیز شیء یا خود امتدادی در راستای زمان دارد و یا چنین امتدادی ندارد، اما به نحوی با مقطع زمان، یعنی آن مرتبط است، در حالت اول شیء زمانی است و در حالت اخیر آن را آنی گویند. 



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

سنگ‌نبشته بیستون

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۴
فایلستان

مهم‌ترین سنگ ‌نوشته هخامنشی از دید تاریخی و نیز بلندترین آنها، سنگ‌نبشته بیستون بر دیواره کوه بیستون است. سنگ‌نوشته بیستون بسیاری از رویدادها و کارهای داریوش یکم را در نخستین سال‌های فرمانروایی‌اش که سخت‌ترین سال‌های پادشاهی وی نیز بود، به گونه‌ای دقیق بازگو می‌کند. این سنگ‌نوشته عناصر تاریخی کافی برای بازسازی تاریخ هخامنشیان را داراست. و از آن می‌توان استفاده‌های زیادی کرد.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

هرودوت

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۳
فایلستان

هرودوت می‌گوید: پارس‌ها به شش خاندان شهری و ده‌نشین و چهار خاندان چادرنشین بخش شده‌اند. شش خاندان نخست عبارت‌اند از: پاسارگادیان، رفیان، ماسپیان، پانتالیان، دژوسیان و گرمانیان. چهار خاندان دومی عبارت‌اند از: دایی‌ها، مردها، دروپیک‌ها و ساگارتی‌ها. از خاندان‌های نام‌برده، سه خاندان نخست بر خاندان‌های دیگر، برتری داشته‌اند و دیگران پیرو آنها بوده‌اند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

پسربچه

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۲
فایلستان

زمانی ،پسربچه ای بود که رفتار بدی داشت.پدرش به او کیفی پر از میخ داد و گفت هرگاه  رفتار بدی انجام داد،باید میخی را به دیوار فروکندروز اول پسربچه،37 میخ وارد دیوارکرد.در طول هفته های بعد،وقتی یادگرفت بر رفتارش کنترل کند،تعداد میخ هایی که به دیوار میکوبید به تدریج کمتر شد.او فهمید که کنترل رفتار، از کوبیدن میخ به دیوار آسانتر است.سرانجام روزی رسید که پسر رفتارش را به کلی کنترل کرد. این موضوع را به پدرش گفت و پدر پیشنهاد کرد اکنون هر روزی که رفتارش را کنترل کند، میخی را بیرون بکشد.روزها گذشت و پسرک سرانجام به پدرش گفت که تمام میخ ها را بیرون کشیده.پدر دست پسرش را گرفت و سمت دیوار برد.پدر گفت: تو خوب شده ای اما به این سوراخهای دیوار نگاه کن.دیوار شبیه اولش نیست.وقتی چیزی را با عصبانیت بیان می کنی،آنها سوراخی مثل این ایجاد می کنند. تو میتوانی فردی را چاقو بزنی و آنرا دربیاوری . مهم نیست که چقدر از این کار ،اظهار تاسف کنی.آن جراحت همچنان باقی می ماند.ایجاد یک زخم بیانی(رفتار بد)،به بدی یک زخم و جراحت فیزیکی است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

بهداشت

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۲
فایلستان

واژه بهداشت (Health) و سلامتی همیشه انسان را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است. تدوین برنامه‌های تربیتی – بهداشتی برای حفظ سلامتی و مطالعه ، جلوگیری و درمان بیماریها نمونه‌ای از این اقدامات بشری است. بهداشت در یک تقسیم کلی به دو نوع "بهداشت جسمی" و "بهداشت روانی" تقسیم می‌شود. ولی آنها همپوشی‌های زیادی را با هم دارند بر یکدیگر تاثیر می‌گذارندبهداشت روانی از آن جهت که رابطه مستقیمی با "عملکرد فردی – اجتماعی" و آسیب‌های روانی – اجتماعی" دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و این اهمیت باعث تدوین و اجرای برنامه‌های متعدد بهداشت روانی در سه بعد " پیشگیری ، درمان و توانبخشی" می‌شود این سه بعد در برگیرنده تمام اهداف و فعالیت‌های بهداشت روانی است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

قدرت ذهن

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۱
فایلستان

قدرت ذهن داشتن یاد ها و تجارب زندگی در حافظه شخص و یادآوری آن مدیون خداوند جان آفرین می دانم که قدرت و توانایی فکر و عقل را در وجود آدمی نهاد. خداوند منان ،کریم ،رحیم، سبحان،قادر اختیار و ازادگی و درست اندیشیدن را با احساس و فهم دقیق معانی و ادراکات انسان را در وجود بشر بنا نهاد تا انسانها بتوانند این جهان وهستی پدیده های طبیعی و ماورائی را با تمام وجود حس کنند.چگونگی راه و روش زندگی و رسیدن به مقصود و حق وحقیقت وعدالت بشر در گرو بینش و نگرش انسان است تا کسانی که دراین راه و مسیر قراردارند به نیکی و زیبایی و خوبی قدم بردارند .

«فائق»«زهراحق بین»



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

پدر

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۶:۰۰
فایلستان

 همیشه مادر را به مداد تشبیه میکردم که با هر بار تراشیده شدن،کوچک و کوچکتر میشود

...                                                                                                                       

ولی پدر...                                                                                                                                   

یک خودکار شکیل و زیباست که در ظاهر ابهتش را همیشه حفظ میکند،خم به ابرو نمی آورد و خیلی سخت تر از این حرفهاست...

فقط هیچ کس نمی بیند و نمی داند که چقدر دیگر می تواند بنویسد... 

 



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

افلاک

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۵۵:۵۹
فایلستان

در هیئت قدیم مقرر است که در هر یک از افلاک یعنی ما بین دو سطح هر فلکی فلکی دیگر بود که مرکز آن مرکز عالم و یا مرکز فلک کلی نبود آن را فلک خارج مرکز و یا خارج مرکز گویند(رجوع شود به فلک کلی و فلک جزئی).و مثلا گویند در داخل ثخن فلک آفتاب یعنی دو سطح متوازی آن فلکی دیگر بود که کری الشکل است که مرکز آن خارج از مرکز عالم بود که دو سطح آن محدب بود و مماس بود با سطح محدب فلک اول یعنی فلک کلی و این تماس بر یک نقطه مشترک بود که اوج او نامند و مقعر آن نیز مماس با مقعر سطح فلک کلی بود که آن نقطۀ مماس را حضیض گویند البته حضیض فلک داخل.و بنا بر این فلک دوم داخل در ثخن فلک اول بود که در شکم آن و نقطۀ از محدب آن مماس بود با نقطه از محدب فلک اول که اوج بود و نقطه مقعر آن مماس بود با نقطۀ مقعر فلک اول که حضیض بود و از این جهت دو کرۀ بوند که متوازی السطوح نبودند و ثخن آن دو نیز متشابه و متساوی نبودند و اصولا سخن هر یک متشابه و یکنواخت نبوده بعضی رقیق و باریک و بعضی از قسمتهای آن ضخیم‌تر بود یکی را فلک حاوی گویند که شامل فلک دوم است و آن دگر را فلک محوی نامند.قسمت رقیق فلک حاوی اوج او است و قسمت غلیظ آن در اطراف و دنبال حضیض آن بود.و هر یک از آن دو را یعنی حاوی و محوی را متمم نامند.زیرا از مجموع آن دو،فلک اول کامل است این فلک دوم را خارج مرکز نامیده‌اند چون مرکز آن قهرا از مرکز عالم خارج است.و نیز فلک حاوی را فلک ممثل نامند زیرا بر محیط آن دایرۀ بود که فلک ممثل نامیده میشود.و آفتاب مرکوز در جرم فلک خارج مرکز بود بدان سان که همۀ ثخن و جرم آن را فراگرفته است یعنی سطح آن مماس با دو سطح جرم فلک محوی بود و همین طور است وضع افلاک سیارات دیگر که هر یک فلکی دارند محوی که خارج مرکزند و سیاره در جرم آنها واقع است و مثلا فلک زهره عینا بمانند آفتاب بود بجز اینکه برای آنها فلک‌های کوچکی دیگر بود که مرکوز در اجرام افلاک خارج مرکز خود بوند.تداویر بوند.و افلاک خارج مرکز آن را حوامل نامند زیرا حامل مراکز تدویر بوند و فلک عطار و قمر هر دو شامل سه فلک بوند که شامل ارض و فلک تدویر بوند بجز اینکه عطارد شامل فلکی بود ممثل که مرکز آن مرکز عالم بود و شامل فلک دیگری بود خارج مرکز که یکی از آن دو حاوی دیگر بود و آن دیگر محوی آن بود حاوی آن را که در عین حال خود محوی فلک کلی است فلک مدیر نامند پس فلک تدویر در جسم و جرم حامل بود و همین طور کواکبی که در تدویر بوند و فلک ماه اختصاص این بود که شامل دو فلکی بود که مرکز آنها مرکز عالم بود و شامل فلکی دیگر بود خارج مرکز.یکی از آن دو که مرکز آنها مرکز عالم بود.محیط بر آن دیگر بود که بنام جوزهر نامیده شده است چون بر محیط آن نقطۀ بود که جوزهر نامند و دومین را که محاط بود مایل نامند چون منطقۀ او از سطح منطقة البروج مایل بود و آن در جوف جوزهر بود و در ثخن آن.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
فایلستان
مرکز دانلود فایل
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فایلستان است. || طراح قالب avazak.ir