منطق
منطق آن علم است که در او راه انداختن نادانسته به دانسته , دانسته می شود , پس منطق ناگزیر آمد بر جوینده رستگاری.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
منطق آن علم است که در او راه انداختن نادانسته به دانسته , دانسته می شود , پس منطق ناگزیر آمد بر جوینده رستگاری.
رستگاری هر کس به دانش شایسته و کردار بایسته است که دو بال مرغ جانند و با این دو بال تواند به اوج عزت خود پرواز کند . شایسته را از ناشایسته نور برهان تمیز می دهد و بایسته را از نابایسته منطق دلیل .
تمامی مراتب ظهور هستی هیئتی کروی و دایره وار دارند. این افلاک از صقع ربوبی آغاز می شوند و با گذر از عقل و نفس کلّی، به فلک عالم مثال می رسند. بعد از مرتبه فلک عالم مثال، افلاک ثابته یا بسایط جسمانی واقع اند و بعد از این مراتب، مراتب افلاک عنصری قرار دارند. بدیهی است که این استداره ـ همچون هر مفهوم دیگری ـ در هریک از مواطن، با حفظ اصل معنا، مصداقی خاص به خود می گیرد و از اینرو، از استداره حسّی در عالم عناصر و مثال تا استداره معنوی در عوالم مافوق آن را شامل می شود. بر این اساس، تعیّنات و مظاهر وجود اطلاقی حق ـ دستکم ـ در پنج فلک کلّی طبقه بندی می شود: ۱) فلک وجود حقِّ محیط (که همه مادون در آن معنا می یابند)؛ ۲) فلکی که از تعیّنات خلقی عقل و نفس کلّی آغاز می شود؛ ۳) فلکی که عالم مثال به مادون را دربر می گیرد؛ ۴) فلکی که بسایط اجسام را شامل است؛ ۵) فلکی که بر موجودات عنصری احاطه دارد.
آنچه در دنیا ظاهر می باشد در آخرت باطن است؛ در مقابل، امور باطنیِ دنیا در آخرت ظهور دارند. از اینرو، تحوّل و تبدّل آدمی که لحظه به لحظه رخ میدهد در دنیا مخفی، و در آخرت کاملا ظاهر است.
منزل ارواح که همان دار بدن است، به تناسب نشئات تحقّق انسان، متفاوت است. از اینرو، در هریک از عوالم دنیا، برزخ، و آخرت، روح منزلی متناسب با این عوالم دارد.
بدان که حرکت اصلی فلک الافلاک از مشرق به جانب مغرب است، ولی حرکات اصلی هشت افلاک دیگر بر خلاف جهت حرکت فلک الافلاک است. یعنی حرکات هشت افلاک از مغرب به جانب مشرق است پس هر کدام از این افلاک دارای گویی که دل انسان مرکز عرش می باشد زیرا که دل همچون نقطه و عرش دایره ای است که محیط بر آن نقطه می باشد. پس ناگفته پیداست که عرش دایره ای است و چون دارای حرکت است پس حرکت عرش دوری است و حرکت دوری تابع حرکت مرکز است.و حرکت هستند یکی حرکت عرضی که با حرکت فلک اعظم از مشرق به مغرب است و دیگر حرکت ارادی که از مغرب به مشرق می گردند.
﴿افلم ینظروا الی السماء فوقهم کیف بنینها و زیّنّها و مالها من فروج﴾ یعنی آیا به آسمان نگاه نمی کنند در بالای سر آنان که چگونه آنرا ساختیم و بیاراستیم و آنرا شکاف نیست.
حَمَل بره، نام صورت فلکی است برابر فروردین ماه.
ثور گاو، نام صورت فلکی است برابر اردیبهشت ماه.
جوزا دو پیکر، نام صورت فلکی است برابر خرداد ماه.
خرچنگ سرطان، نام صورت فلکی است برابر تیر ماه.
خوشه سنبله، نام صورت فلکی است برابر شهریور ماه.
اسد شیر، نام صورت فلکی است برابر مرداد ماه.
میزان ترازو، نام صورت فلکی است برابر مهر ماه.
عقرب کژدم، نام صورت فلکی است برابر آبان ماه.
کمان قوس،نام صورت فلکی است برابر آذر ماه.
جَدْی بزغاله، نام صورت فلکی است برابر دی ماه.
دلو سطل آب، نام صورت فلکی است برابر بهمن ماه.
حوت ماهی، نام صورت فلکی است برابر اسفند ماه.
حَمَل ، حَمَل، در فارسی برّه، از صورتهای فلکی منطقةالبروج و نخستین برج از بروج دوازدهگانه. در نجوم دوره اسلامی آن را بهصورت گوسفندی شاخدار (قوچ) نیمخفتهای تصور کردهاند که سر را بر گردانده است و به پس مینگرد اعراب این صورت فلکی را با عنوان کَبْشْ (به معنی برّه، گوسفند نر، قوچ) نیز میشناختند که این نام در نجوم دوره اسلامی هم به کار میرفت در اسطورههای یونان باستان، برادر و خواهری به نامهای فریکسوس و هله، فرزندان آتاماس، از ترس نامادری خود برپشت گوسفندی سوار شدند و گریختند. در راه، هله در دریا غرق شد و در پایان سفر، فریکسوس آن گوسفند را برای زئوس قربانی کرد. زئوس هم گوسفند را در آسمان جای داد .