طبقه بندی جامعی درباره موجودات
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۰۹:۳۱
نظرات (0)
موجود یا واجب بالذات است و یا ممکن بالذات. ممکن بالذات، آن موجودی است که دارای ماهیت و حد وجودی است، خود به دو قسم تقسیم می گردد: یا موجود فی موضوع است که «عرض» نامیده می شود و یا موجود لا فی موضوع است که «جوهر» به شمار می رود. جوهر نیز اقسامی دارد; از جمله، عقل، نفس، صورت جسمیه و... اعراض نیز اقسام گوناگونی دارد که در تعداد آن ها اختلاف نظر فاحشی است. مشهور میان مشائیان این است که تعداد آن ها بدین شرح است: کم، کیف، متی، این، اضافه، وضع، جده، ان یفعل و ان ینفعل; اما اشراقیان تعداد آن ها را چهار عرض دانسته اند: کیف، کم، نسبت و حرکت .
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]