ظهور معجزات و کرامات
ظهور معجزات و کرامات و مطلق خوارق عادات از انسان مثل پدید آمدن دیگر چیزها , بدون واسطه علل و اسباب نیست . و این علل و اسباب نفس انسانی به اذن الله است . و این اذن الله اذن قولی دارج و متعارف در محاورات شفاهی نیست . بلکه اذن الله به معنی واقعی تکوینی آن است بدان نحو که اقتضای وجود صمدی است و موحد به توحید قرآنی بدان آگاه است . چه این که نفس ناطقه انسانی در مسیر تکامل و اشتداد وجودی به جایی می رسد که همان طور بدن و قوای وی در اطاعت او می باشند , موجودات عالم همه به منزلت اعضاء و جوارح او می گردند , و ماده کاینات مطیع او می شود که تواند در آنها تصرف کند , از این روی معجزات قولی و فعلی و همچنین مطلق کرامات و خارق عادات مثل علاج اکمه و ابرص و استحالت عناصر مانند برد و سلام شدن نار برای ابراهیم خلیل الرحمن و نزول باران از صلات استسقاء و جز آن , و بروز خصب و رخا و تسبیح حصا و تعبان شدن عصا و شق القمر و شق الشجر و شق الارض و شق البحر و احیای اموات و شفای مریض و اشباه و نظایر این گونه امور همه از تصرف جوهر نفس کامل انسانی به اذن الله است , نه چنانکه آراء فائله قایلند که مساوق با گزاف می گویند , زیرا که آنان بی واسطه اسباب همه چیز را به خداوند نسبت می دهند , و وسایط و اسباب و آلات را عزل می کنند .
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]