مخلَصین
به نصِّ کتاب الله سه منصب با هم از برای صاحب این مرتبه ثابت است.
اوّل: آنکه از محاسبه محشر آفاقی و حضور در آن عرصه معاف و فارغ است: فإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَهِ الْمُخْلَصِینَ (سوره صافّات آیه ۱۲۸) چه این طائفه به توسّط عبور بر قیامت عُظمای أنفسیّه، حساب خود را پس دادهاند، پس حاجت به محاسبه دیگر ندارند .
دوّم: آنچه از سعادت و ثواب به هر کس عطا کرده می شود در مقابل عمل و کردار اوست، مگر این صنف از بندگان که کرامت و الطاف برایشان ورای طور عقل، و فوق پاداش کردار اوست، وَ مَا تُجزَونَ إِلَّا مَا کُنتُم تَعْمَلُونَ إِلَّا عِبادَ اللَهِ الْمُخلَصِینَ (سوره صافّات آیه ۴۰).
سوّم: این مرتبهایست عظیم و مقامی است کریم و در آن اشاره به مقامات رفیعه و مناصب منیعه است و آن آنست که ایشان را می رسد، و شاید ستایش و ثنای الهی، با آنچه سزاوار آن ذات مقدّس است سُبْحَانَ اللَهِ عَمَّا یَصِفوُنَ إِلَّا عِبَادَ اللَهِ الْمُخْلَصِینَ (سوره صافّات آیه ۱۶۰) یعنی ایشان می توانند ثنای الهی به آنچه سزاوار بارگاه اوست به جا آورند و صفای کبریائی را بشناسند ؛ و این غایت مرتبه مخلوق است و نهایت منصب ممکن. و تا نابیع حکمت به امر خداوند بیضَنَّت از زمین دل ظاهر نشود، بنده این جرعه را نتواند کشید و تا طیّ مراتب عالم ممکنات را نکند و دیده در مملکت وجوب و لاهوت نگشاید به این مرتبه نتواند رسید .
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]