معانی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۷:۳۵
نظرات (0)
عقل صور موجودات را انتزاع می کند و آنها را در خود تثبیت می نماید، معنایش این نیست که عقل این صور و ذوات را آن گونه که هستند، انتزاع می کند و می سازد، بلکه مرادشان این است که عقل معنای این صور را درک، و این معنای درک شده را در خود تثبیت می کند. بر این اساس، آنچه از این موجودات، چه جوهر باشند و چه عرض، در نفس آدمی تعقل و درک می شود، عرض نفس به شمار می آیند؛ زیرا این معانی و صور در نفس هستند، نه اینکه جزء نفس شوند، و این موجودات و ذوات، همان گونه که گروهی معتقدند، خودشان صورت برای نفس و یا عقل نمی شوند؛ بلکه معانی این ذوات و اشیا، صورت برای عقل و نفس می گردند
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]