درجات و مراتب
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۴۱:۴۰
نظرات (0)
زمانی که علوم و معارف غیربدیهی به قلب القا می شود، اگر به صورت ناخودآگاه و بدون دلیل و اکتساب باشد، الهام نامیده می شود و اگر به طریق استدلال و تعلیم کسب شود اعتبار و استبصار گفته می شود. این علم مکتسب از آن علماست؛ اما مورد نخست (الهام) دو گونه واقع می شود: یا خرد نمی داند که چگونه حاصل شده است و از چه ناحیه است و یا می داند و مطلع بر سببی است و ملقی معارف بر قلب، ملکی است که علم از او مستفاد می شود. اولی الهام است و نفث فی الروع و اختصاص به اولیا و اصفیا دارد و دومی وحی است و مختص انبیا می باشد.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]