حقّ
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۴
نظرات (0)
باید دانست که «اوّل ما یتعیّن به الذات العلم» یعنی علم اولین صفتی است که ذات حق به وسیله آن متعیّن می گردد و علم بدون حیات وجود ندارد. پس موجودات عالم نیز به حیات و علم و قدرت و اراده و چشم و گوش و کلام که از مهمترین صفات ذات اند متعیّن گشته اند و این هفت صفت را با اسماء هفت گانه که حیّ و علیم و قدیر و مدیر و بصیر و سمیع و متکلّم است و آنها را اسماء الهی می خوانند، به ذات حق نسبت می دهند. بنا بر این صفات ذات که قدرت و علم و اراده می باشد، درتو که بنده ای سعادتمند می باشی ظهور پیدا کرده است ای انسان تمام اسماءِ و صفات الهی در تو که انسان هستی، ظهور یافته است و تو شنوا و بینا، زنده و گویا گشته و بقا داری. امّا این بقای تو، از حقّ است زیرا انسان به خودی خود فانی است نه ذات دارد و نه صفات.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]