علم نفس
۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۵۱:۳۱
نظرات (0)
علم نفس به اشیا، حصولی نیست؛ بلکه حضوری به معنای مشهور هم نیست، چه حضور به معنای مشهور در میانه جسم و جسمانیات میباشد. و اگر مجازا گویند که اشیا همگی حاضرند در نزد نفس، مراد این معنا خواهد بود که هیچیک از اشیا از نظر نفس ناطقه غایب نیستند از نظر نفس.... پس حاضر بودن اشیا ظاهر بودن آن است مر نفس عاقله را، نه حضور به معنای مشهور؛ چه حضور اشیا نزد نفس شبیه است به حضور معلول نزد علّت ... حاصل کلام آنکه علم نفس به اشیا، فیالحقیقه، نه حصولی است و نه حضوری. و اگر به سبب ضیق عبارت «حضوری» گویند، معنای مشهور را نخواهند؛ بلکه این معنا که گفتیم، اراده نمایند.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]