زنجیرة اطلاعات در نشر سنتی
نویسنده: به کسی گفته می شود که پدیدآورندة متن اصلی باشد. این متن معمولاً به شکل کتاب یا مقاله (مجله) است.
ناشر:کسی است که وظایفی چون انتخاب مطلب، بررسی کیفیت، ویرایش، رعایت حق نشر، بازاریابی و تولید دستنوشتههای نویسندگان را بر عهده دارد. ناشران به دو شکل تجاری و غیر تجاری فعالیت می کنند.
توزیع: یعنی تحویل فیزیکی محصول به دست خوانندگان که منظور از آن، رساندن محصول تولید شده به خواننده است.
ذخیرهسازی و دسترسی: به مکانهایی اطلاق می شود که در آنجا مطالب (اعم از کتابها،مجلات و ...) در دسترس باشند، مانند: کتابخانهها، فروشگاههای کتاب و توزیع کنندگان.
خواننده: به مصرف کنندة نهایی اطلاعات گفته می شود.
در نشر سنتی، فرایند توزیع از مراحل نشر جداست و از طریق عامل سومی به نام موزّع (پخشکننده) انجام می شود. محصولات نشر سنتی در مکانهای فیزیکی چون کتابخانهها و فروشگاههای کتاب نگهداری و ذخیره می شوندکه این موضوع مستلزم صرف هزینههای زیادی است.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]