ابزار وبمستر

حق

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۱۱
فایلستان

بدین قصیده که گر تک زند کسی صد قرن

نیابدش دومین در کراسهٔ شعرا

به سوز جان من از کید حاسد بد گوی

به صور آه من از دست دشمن رعنا

که هرچه بر من افتاده افترا کردند

که گفته‌ام سخن از تو برون ز مدح و ثنا

اگر تفحص این سر کنی دل خجلم

که همچو دیدهٔ مور است می‌شود صحرا

ز هیبت تو اگرچه چو برگ می‌لرزم

مکن ز خشم مرا پوستین درین سرما

وگر که من ز در کشتنم تو کش که خوش است

ز دست یوسف صدیق دیدهٔ بینا

چه گر تدارک این واقعه نمی‌دانم

مرا بس این که بدین صدق هست حق دانا

چو شمع بر سرپایم کنون و حکم تو راست

به راندن که برو یا به خواندن که بیا

وثیقتم همه بر عفو توست و چون نبود

از آنکه حبل متین است و عروة وثقی

چو سایه از بر خویشم گر افکنی بر خاک

چو سایه نیست مرا دور بودن از تو روا

وگر چو کلک به تیغم سرافکنی از تن

چو کلک بر خط حکمت به سر دوم حقا

به دور باش گرم پیش خود کنی بیجان

چو دور باش به جان داری آیمت ز قفا

کز آستان تو صد شیر کی تواند کرد

به سنگ چون سگ اصحاب کهف دور مرا

​​چو خلق روی زمینت همه دعا گویند

به جز تو کیست که آمین کند مرا به دعا

ولی بس است که آمین همی کنند به جمع

مقربان سماوی ز حضرت اعلی



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

انا لله و انا الیه راجعون

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۱۰
فایلستان

«انا لله و انا الیه راجعون»؛ ما از آن خداییم و به سوی او باز می گردیم." (بقره/ ۱۵۶)



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

سجود

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۱۰
فایلستان

چشم بصیرت و دیده حق بین مشاهده نکردی ، که هر چه در آسمانها و هر چه در زمین است ، و خورشید و ماه و ستارگان ، و کوهها و درختان ، و جنبندگان و بسیاری از انسانها در سجده و سجودند ، و در حال انقیاد و اطاعت و خضوع در برابر حضرت حقند ، و بسیاری از مردم هم در اثر کفر و طغیان و عصیان و گناه مستوجب عذاب حقند ، هر کس خدا را سبک گرداند ، یعنی از اطاعت و فرمانبرداری از او و خضوع و خشوع و تذلل و سجده در پیشگاه او سرباز زند ، کسی او را گرامی نتواند کرد ، که البته خدای مقتدر بر هر چه مشیت و اراده اش تعلق بگیرد همان را انجام خواهد داد .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

فلک

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۰۹
فایلستان

آن کز هنرش بلند گردد درجات

نقدی به کفش نیست به جز نقد حیات

مانند چنار گر کشد سر به فلک

جز دست تهی چه حاصل از جوهر ذات



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

وحدت صنع

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۰۸
فایلستان

اگر  سیلی گران از فراز کوهی سرازیر شده است و درخت تنومندی را ریشه کن کرده است که در مسیر سیل ناگهان به خرسنگی گیر کرده است و به صورت پلی در آمده است , این عرض و اتفاقی است که یکبارگی است نه اینکه همیشگی بوده باشد , اما وحدت صنع و تقدیر و تدبیر نظام احسن عالم و آدم همیشگی است .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

طهارت قلب

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۰۸
فایلستان

طهارت قلب از تقلّبی که تابع تشعب است و تشعب نیز به سبب تعللاّتی است که موجب تشتت عزم و اراده می گردد و قلب را همّ واحد باید. امیر المؤمنین «عَلَیهِ السَلام» فرمود: قلوب العباد الطّاهره مواضع نظر الله سبحانه فمن طهر قلبه نظر الله الیه...»



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

حق

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۰۷
فایلستان

وجود را که مساوق حق است به اندازه حظ وجودی خود که جدولی از بحر بیکران وجودیم داراییم که از آن تعبیر به معرفت قلبی و علم شهودی و صریح عرفان عقلی می کنیم , و از این جدول می یابیم آنچه را که می یابیم خواه با معرفت فکری نظری , و خواه به حسب معرفت شهودی .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

صفات روح

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۰۷
فایلستان

طور اول : دل را صدر گویند : و آن معدن گوهر اسلام است .

طور دوم : از دل را قلب خوانند و آن معدن ایمان است که :

طور سوم : شفاف است و آن معدن عشق و محبت و شفقت است بر خلق :

طور چهارم: فؤاد است و آن معدن مشاهده و محل رؤیت است که

طور پنجم : را حبه القلب گویند که معدن محبت حضرت عزت است و خاص آن محبت راست ، که محبت مخلوق را در آن گنجایش نیست .

طور ششم : را سویدا گویند و آن معدن مکاشفات غیبی و علوم لدنی است ، ومنبع حکمت و گنجینه اسرار الهی و محل علم اسماء :

طور هفتم : را مهجه القلب گویند ، در آن معدن انوار تجلی های صفات الوهیت است و سر



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

عرش

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۰۵
فایلستان

 فلک اعلی و فلک ثوابت بلسان شرع بعرش و کرسی تعبیر میشود . ولی این عرشها همه سایه عرش جهان هستی است که الرحمن علی العرش استوی . و نیز عرش در این عالم آن تخت و کرسی است که عالم و خطیب و امیر و حاکم و امثالهم بر آن آیند تا به این استعلای ظاهر که حاکی و نماینده استعلای باطن است تنفیذ علم و تثبیت حکم شود که کرسی مقام بروز اقتدار آن کسی است که بر وی قرار گرفته است . همچنین عرش الله .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

عرش

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵:۰۵
فایلستان

عرش محل استواء رحمانی و الفنجگاه وجود عام و مظهر اول برای تمامیت ظهور است، صورتش مثال مطلق حقیقت الوهی و همانند آن است، و اما قوای چهارگانه طبیعی کلی آن‌که خاص برجهای دوازده‌گانه آن (عرش) و کیفیات منسوب به آنها می‌باشد؛ و نیز ارواح برجهای آن از فرشتگان؛ مثل و نظایر حقایق الوهی‌اند؛ و آنها اسماء چهارگانه‌ای هستند که بدانها فرشتگان توان حمل (عرش) را می‌یابند، بلکه این اسماء چهارگانه- یعنی حیات و علم و قدرت و اراده- حاملان حاملان چهارگانه (عرش) اند که اسرافیل و میکائیل و جبرائیل و عزرائیل و یا رضوان می‌باشند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
فایلستان
مرکز دانلود فایل
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فایلستان است. || طراح قالب avazak.ir