حق
از جمال حور و غلمان چشم حق بین بسته اند
زال دنیا چون فریبد همت مردانه را؟
خون رحمت را نهال خشک می آرد به جوش
می کند تر دست، زلف یار آخر شانه را
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
از جمال حور و غلمان چشم حق بین بسته اند
زال دنیا چون فریبد همت مردانه را؟
خون رحمت را نهال خشک می آرد به جوش
می کند تر دست، زلف یار آخر شانه را
دنیا سرای اندوه است. از این رو آن کس که در طلب دنیا شتاب کند، خویشتن را به رنج اندر انداخته است و آن کس که در طلبش درنگ روا دارد، یارانش را به رنج افکنده.
«النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة». مردم چونان گنج های طلا و نقره اند و این حاکمان هستند که باید استعداد آنان را شکوفا کنند و آنان را به کمال برسانند و «و یثیروا لهم دفائن العقول»را تحقق بخشند.
انسان در هندسه آفرینش جلوه صفات جلال و جمال خداوند است. کتابی است که خداوند او را با دست دانا و توانای خود نگاشته و از هیچ چیزی که در روند و راستای کمال آدمی اثر گذار است دریغ نورزیده و همه اسباب و زمینه های آن را فراهم ساخته است.خلقت انسانی بر عالی ترین اعتدال استوار گردیده و گوهر وجود او که بزرگ ترین سرمایه عالم آفرینش است قابل عروج و صعود به برترین کمالهاست و فرو افتادن او نیز دهشتناک ترین فرو افتادنهاست اگر به درستی از این سرمایه بهره نبرد.
گـوهــر قیمتـی از کـام نهنگـان آرنـد
آن که او را غم جان است به دریا نرود
انسان ساحلی نیست که هر کس و هر چیز بر او قدم بنهد و پایمال و خوارش سازد. ارزش انسان به همین ویژگی اوست که می تواند خود را در گردابها بیفکند و با آن بستیزد و همچون خسی نیست که گردبادها او را به هر جا که می خواهند ببرند.
ان القدر لایحتم المقدر فمن المرجو ان لایقع ماقدر اما اذا کان القضاءفلا مدفع له.
قدربه پدید آمدن آنچه مقدر شده حکم قطعی و یقینی نمی دهد امیدبه رخ ندادن آنچه مقدر شده وجود دارد لکن در قضا یقینی و قطعی بودن نهفته و چیزی از پدید آمدن آن باز نمی دارد.
طبق روایت کافی امام صادق علیه السلام فرموده: هنگامیکه انسان میمیرد بدنش متلاشی شده و فقط« طینت» در قبر در حال چرخش باقی میماند. اتم های اولیه ساختمان انسان که- از دستخوش تغییر در امان میباشند- به همان وضع نخستین باقی مانده و ماده اصلی بدن اخروی را تشکیل میدهند.