برهان علت و معلول
يكى از براهين مورد اتفاق برهان علت و معلول است; با اين بيانكه ما سوى اللّه همه معلولاند و معلول هميشه به مقدار سعه وجودىاش قادر است علتش را ببيند و بشناسد و بشناساند و درست به همين دليل گفتهاند: علم پيدا كردن به علت از طريق علم به معلول ناقص است; چون به همان اندازه كه معلول قادر بوده علت را نشان دهد، علت معرفى شده است، نه بيشتر و نه به طور مطلق. لذاست كه: «لا يُحيطُونَه بِهِ علماً»; هيچ كس قادر نيست احاطه علمى بر خداوند پيدا كند (طه: ۱۱۰)، بلكه «لا يُحيطونَ بِشَىء مِنْ عِلْمِه»; حتى قادر نيستند به ذرّهاى از علم خدا احاطه پيدا كنند (البقره: ۲۵۵); به دليل اينكه به قول پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)، «احْتَجِب عَنِ الْعُقول»; از فهم عقول بالاتر است و عقلها از فهم او در حجاباند; همانگونه كه حضرت على(عليه السلام)فرمودند: «لا يُدركه بُعد الهِمَم»; افكار بلند ژرفانديش كنه ذاتش را درك نمىكنند.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]