وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
فايلستان

ابزار وبمستر

من

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۶
فايلستان

«من» كه تو آن را در عبارت مى گويى، برتر از جان و تن است و مراد از آن، تنها روح نمى باشد بلكه «من» ذات واحد است كه در تعيّنات عالم ظهور كرده است و آن اعم از جسم و جان است. و اين جسم و جان از اجزاى «من» مى باشند.تنها انسان به لفظ «من» مخصوص نگرديده است بلكه هر فردى از افراد تعيّنات تعبير به لفظ «من» مى شوند و از غير انسان به «من» تعبير نمى كنند تا تو كه اهل استدلال و عقلى، قبول كنى كه «من» اشاره به روح و جان است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

نور

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۵
فايلستان

نورهايى كه از مشبّك هاى مشكات وجود، اشباح و ارواح ـ مى تابد، همه يك نور هستند كه گاهى از آيينه وجود آدمى پيدا مى شوند و گاهى از چراغ ارواح آشكار مى گردند.  آيه ﴿الله نور السموات و الارض مثل نوره كمشكوة فيها مصباح المصباح فى زجاجة الزجاجة كانّها كوكب درّى يوقد من شجرة مباركة زيتونة لاشرقيه ولا غربيه﴾. يعنى خداوند نور آسمان و زمين و ارواح و اجساد است و مَثَل نور او همچون مشكات ـ چراغدانى ـ است كه اين چراغدان، همانا بدن آدمى است و در اين چراغدان، مصباح ـ چراغ ـ گذاشته شده است كه همانا روح مى باشد. و اين چراغ در زجاجه و آبگينه است كه همانا دل آدمى است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

حقّ

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۴
فايلستان

بايد دانست كه «اوّل ما يتعيّن به الذات العلم» يعنى علم اولين صفتى است كه ذات حق به وسيله آن متعيّن مى گردد و علم بدون حيات وجود ندارد. پس موجودات عالم نيز به حيات و علم و قدرت و اراده و چشم و گوش و كلام كه از مهمترين صفات ذات اند متعيّن گشته اند و اين هفت صفت را با اسماء هفت گانه كه حىّ و عليم و قدير و مدير و بصير و سميع و متكلّم است و آنها را اسماء الهى مى خوانند، به ذات حق نسبت مى دهند. بنا بر اين صفات ذات كه قدرت و علم و اراده مى باشد، درتو كه بنده اى سعادتمند مى باشى ظهور پيدا كرده است اى انسان تمام اسماءِ و صفات الهى در تو كه انسان هستى، ظهور يافته است و تو شنوا و بينا، زنده و گويا گشته و بقا دارى. امّا اين بقاى تو، از حقّ است زيرا انسان به خودى خود فانى است نه ذات دارد و نه صفات.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

موجود

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۳
فايلستان

اى قطره تو غافلى كه دريا

در جوى تو مى رود هويدا

در برج تو آفتاب و ماه است

ليكن پس پرده اى سحاب است

پيدا و نهان و بود و نابود

در لوح تو هست جمله موجود



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

اسماء الهى

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۲
فايلستان

هر يك از آن اسماء الهى مصدرى شده اند و از هر مصدر، موجودى خاص حاصل شده است. و چون هر چيزى داراى مبدأ و معاد است، هنگامى كه موجودى در مبدأ از مصدر اسمى خود ظهور و نمود پيدا مى كند در موقع برگشتن و رجوع به معاد خويش كه همان اسمى است كه در مبدأ، مصدر او بوده است، اين اسم همچون درى است كه در مبدأ از آن بيرون آمده يعنى ظهور كرده و باز به همان در رجوع مى كند يعنى داخل مى شود.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

تعودون

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۱
فايلستان

﴿كما بدأ كم تعودون﴾ يعنى چنانكه شما را در آغاز آورد همان گونه بازگشت خواهيد نمود.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

نفخت فيه من روحى

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۱
فايلستان

اگر پشت آينه تيره و ظلمانى باشد از روى ديگر آن كه صيقلى و شفاف است چهره و صورت شخص نمايانده مى شود. انسان به سبب بُعد ظلمانى  و به واسطه داشتن روح پاك و صاف به حكم ﴿و نفخت فيه من روحى﴾همچون آيينه است كه همه اسماء و صفات الهى در آن نشان داده شده است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

نور

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۰
فايلستان

 همه يك نور دان اشباح و ارواح

گه از آيينه پيدا گه زمصباح

تو گويى لفظ من در هر عبارت

به سوى روح مى باشد اشارت

 چو كردى پيشواى خود خرد را

نمى دانى ز جزو خويش خود را



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

افلاك

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۵:۰۰
فايلستان

شعاع آفتاب از فلك چهارم جز بر سر خاك منعكس نمى شود. زيرا با وجود آنكه افلاك سه گانه زير فلك چهارم قرار گرفته اند و سه عنصر ديگر از عناصر اربعه،غير از خاك، همه به آفتاب نزديك ترند و شعاع آفتاب بايد اول به آنها بتابد و لى به دليل آنكه ظلمت و كدورت ندارند،شعاع آفتاب از خاك تيره و كدر،منعكس مى گردد.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

حقيقت

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۴۴:۵۹
فايلستان

هر چه از ممكنات عالم در اين دنيا ظاهر و آشكار شده است، وجود حقيقى آنها همچون آفتاب در عالم ملكوت است و نمود آنها در عالم مُلك و مادّه همانند سايه و عكس آن آفتاب حقيقت است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
فايلستان
مركز دانلود فايل
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فايلستان است. || طراح قالب avazak.ir