رسانه يا media
محيطي براي نگهداري و انتقال انواع محتوي آنالوگ يا ديجيتال ميباشد.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
محيطي براي نگهداري و انتقال انواع محتوي آنالوگ يا ديجيتال ميباشد.
همان طور كه ذرّه بدون نور خورشيد نمود و ظهور ندارد، موجودات عالم نيز تا نور تجلّى حق بر آنها نتابد، ظاهر و پيدا نمى شوند.
آله قانونيه تعصم مراعاتها الذهن عن الخطا في الفكر . يعني منطق ابزاري است از نوع قاعده و قانون كه مراعات كردن و به كار بردن آن ذهن را از خطاي در تفكر نگه ميدارد .
كجا ستاره سها در مقابل آفتاب عالمتاب مى تواند بگويد : مرا نور است . آنجا كه كتاب و كتابخانه هست و خبرى از كتاب مى دهد , از اشراق و اشراف قرآن و جوامع روائى قرآن است .
نويسنده: به كسي گفته مي شود كه پديدآورندة متن اصلي باشد. اين متن معمولاً به شكل كتاب يا مقاله (مجله) است.
ناشر:كسي است كه وظايفي چون انتخاب مطلب، بررسي كيفيت، ويرايش، رعايت حق نشر، بازاريابي و توليد دستنوشتههاي نويسندگان را بر عهده دارد. ناشران به دو شكل تجاري و غير تجاري فعاليت مي كنند.
توزيع: يعني تحويل فيزيكي محصول به دست خوانندگان كه منظور از آن، رساندن محصول توليد شده به خواننده است.
ذخيرهسازي و دسترسي: به مكانهايي اطلاق مي شود كه در آنجا مطالب (اعم از كتابها،مجلات و ...) در دسترس باشند، مانند: كتابخانهها، فروشگاههاي كتاب و توزيع كنندگان.
خواننده: به مصرف كنندة نهايي اطلاعات گفته مي شود.
در نشر سنتي، فرايند توزيع از مراحل نشر جداست و از طريق عامل سومي به نام موزّع (پخشكننده) انجام مي شود. محصولات نشر سنتي در مكانهاي فيزيكي چون كتابخانهها و فروشگاههاي كتاب نگهداري و ذخيره مي شوندكه اين موضوع مستلزم صرف هزينههاي زيادي است.
حوزة بازيابي اطلاعات، دستهبندي كلي مطالعات شامل دو گروه پژوهشهاي كاربرمدار و سيستممدار است
در پژوهشهاي كاربرمدار، نقطة توجه و تمركز پژوهشگر بيش از آنكه متوجه مسائل فني و تكنيكي نظام بازيابي اطلاعات باشد، بر استفادهكنندگان از اين نظامها تأكيد و تكيه دارد. اين دو نوع رويكرد مكمل يكديگرند و هريك، بخشي از مطالعات حوزة بازيابي اطلاعات را به خود اختصاص مي دهند.
تمام خزندهها در موتورهاي جستجو داراي چهار بخش گردآورنده، واحد كنترل، واحد سازهيابي و واحد كار هستند.
دو شيوه براي جستجو در يك راهنما وجود دارد:
۱.تورّق (مرور): در اين روش، كاربر با دنبال نمودن پيوندها در سلسلهمراتب موضوعي، به مطلب موردنظر خود دست مي يابد.
۲. جستجوي كليدواژهاي: در بسياري موارد، ممكن است تعيين اين كه موضوع مورد نظر در كجاي سلسله مراتب يك راهنما قرار ميگيرد، دشوار باشد. براي حل اين مشكل، امكان جستجوي كليدواژهاي در راهنماها ايجاد شده است. مزيّت جستجوي كليدواژهاي در مقابل تورّق اين است كه در جستجوي يك موضوع، تمام سايتهاي مربوط به آن موضوع كه ممكن است در زير ردههاي مختلف در راهنما قرار داشته باشند، بازيابي مي شوند.
چگونگي بازيابي اطلاعات: ابزارهاي متعددي چون موتورهاي جستجو ، راهنماهاي موضوعي، كتابخانههاي مجازي، پايگاههاي اطلاعات وب نامرئي، ابرموتورهاي جستجو براي جستجوي وب موجودند. از ميان اين ابزارها، موتورهاي جستجو و راهنماهاي موضوعي، بيشترمورد توجه مي باشند.
واژة «ميزان رؤيت»به عنوان توصيفي كلي براي شمارش پيوندهاي دريافتي يك وب سايت به كار ميرود؛ زيرا پيوندهاي دريافتي هم نشان ميدهند اين صفحات يافت شده و به احتمال بسيار زياد به وسيلة موتورهاي كاوش نمايهسازي شده اند. ميزان رؤيت يك وب سايت، عاملي قطعي در موفقيت وب سايت است و هدف آن به طور ويژه به دست آوردن بالاترين تعداد ممكن بازديد كننده است، و اينكه كاربران بالقوه وب سايت بتوانند به راحتي آن وب سايت را در ميان انبوه عظيم وب سايتها و... بيابند.