مينوي
دينپژوهان بر اين باورند كه در باورهاي اغلب اديان، هر چيز در جهان داراي دو جنبۀ مينويي (روحاني، غيرمادي)، و گيتايي (مادي و دنيوي) است. به بيان ديگر، هر پديدهاي در گيتي نمونهاي مينوي، و وجهي مثالي دارد كه برين و ناپيدا ست . به اين ترتيب، گاه اقليم هشتم ــ كه با هفت اقليم جغرافيايي عالم متفاوت است ــ تداعيگر بهشت، و نمونۀ آرماني هفت اقليم ديگر معرفي ميشود. رد پاي اين عالم مينوي را ميتوان در شهر خوبان افلاطون ، اُگدوآد گنوسي، وَرِجَمكرد يا بهشت ييمۀ (جمشيد) اوستايي، قلعۀ كنگ دژ سياوش در اساطير ايران باستان، تيرنانوگ يا سرزمين جواني جاودان اقوام سلتي، بهشت غرب يا سوكاوَتيِ آميتابهۀ بـودا ــ كه نشانـي از تولد دوباره در جهانـي برتر است ــ اورشليم آسمانيِ كتاب مقدس، و سرانجام عالم هولوگرافيك در كشفيات علوم جديد با كيفيات لامكانياش، يافت.در متون اوستايي، از ورجمكرد يا بهشت ييمه كه به فرمان اهورهمزدا و به دست جمشيد در ايرانويج ساخته شد، سخن به ميان ميآيد كه در آن دروازهها و ديوارهايي كه از خود نور ميتراود و مردمانش پديدار و پنهان شدنِ ستارگان و ماه و خورشيد را تنها سالي يكبار ميبينند، زيبايي خيرهكنندهاي را مجسم ميكند كه تداعيگر همان شهرهاي عالم مثال است . قلعۀ كنگ دژ در اساطير ايراني نيز، با وسعت، درخشش و زيبايياش، و كوهي بر گرداگرد آن و هفت ديوار از فلزها و سنگهاي درخشان كه آن را احاطه كردهاند، هفت رودخانه و باغها و فضايي با شكوه به دور از پيري و مرگ، وصف شده است. در اين اسطورهها آمده است كه كيخسرو با هفت شهريار به همراه سوشيانت، سومين و آخرين منجي زردشتي، به اين دژ ميروند تا پس از درهم شكستن اهريمن، به ديار خود، ايران ويج، بازگردند، نيز مشابه جزيرۀ خضراء در منابع اسلامي و شهرهاي خيالي عالم مثال است.
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]