وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
فايلستان

ابزار وبمستر

صالحان

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۵۰
فايلستان

گويند يكى از جمله صالحان به بازار رفت تا بنده اى خرد. غلامى را نزد او آوردند، گفت: يا غلام! چه نامى؟ گفت: فلان. گفت: چه كار كنى؟ گفت: فلان كار، گفت: نخواهم اين غلام را. غلامى ديگر آوردند به او، گفت: يا غلام! چه نامى؟ گفت: آن كه توأم خوانى. گفت: چه خورى؟ گفت: آن خورم كه تو دهى. گفت: چه پوشى؟ گفت: آنچه توأم پوشانى. گفت: چه كنى؟ گفت: آنچه توأم فرمانى. گفت: چه اختيار كنى؟ گفت: من بنده ام بنده را به اختيار و فرمان چه كار؟ گفت: اين بنده، راستينه است؛ او را بخريد.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

قطره

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۸
فايلستان

اگر دل هر قطره را بشكافى تا هر چه در باطن آن كه مخفى است ظاهر و پيدا شود با وجود آنكه قطره جزيى از درياست از قيد خودى و تعيّن جدا شده و صدها درياى پاك از آن بيرون آمده است زيرا به موجب «ماترى فى خلق الرحمن من تفاوت» جزء و كلّ در حقيقت متحد و مساوى اند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

اعداد

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۷
فايلستان

گرچه عدد يك واحد است امّا مبدأ و منشأ همه اعداد است و ساير اعداد به واسطه او به وجود آمده اند و در حقيقت اعداد به اعتبار تكرار عدد يك به وجود مى آيند. مثلاً در عدد هزار اگر يك را برداريم،هزار معنى ندارد بنابراين اگر تجلّى وحدت مطلق در موجودات و مراتب كثرات را نيز مشاهده كنى به يقين در مى يابى كه غير از يك حقيقت وجود ندارد.همچنين اگرچه مبدأ همه اعداد واحد است امّا اين عدد هرگز پايان و نهايتى برايش متصور نيست زيرا اعداد به اعتبار تكرار واحد پيدا و ظاهر مى گردند، بنابراين براى اعداد نهايتى وجود ندارد.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

عدم

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۷
فايلستان

عدم كارگاه صنع هستى است. هنگامى كه عدم در مقابل هستى قرار گيرد و به واسطه عدم كه همان تعيّنات مادى است هستى پيدا شود، وجود همچون عكس و سايه اى در عدم و در يك زمان حاصل مى شود.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

حق

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۶
فايلستان

حقيقت اشياء و تمامى موجودات حق است زيرا حق به خودى خود آشكار است «هو الظاهر» و پيدايى موجودات به واسطه اوست. بنابرين «الحق محسوس و الخلق معقول» خدا بوسيله حس ظاهر و خلق با نيروى عقل شناخته مى شود.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

حق

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۵
فايلستان

كسي كه از كثرت عبور كرده و به وحدت رسيده باشد يا به عبارتى از مظاهر صورى و مادى گذشته و به مقام توحيد دست يافته باشد در تمام موجودات هستى، حق را مشاهده مى كند و در ديدن اشياء اولين نگاهش بر نور وجود خداوند هستى بخش مى باشد زيرا حق را حقيقت اشياء مى داند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

حكمت جاويد

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۴
فايلستان

منظور از حكمت جاويد كه... بايد صفت جهان شمول را نيز به آن افزود، معرفتى است كه هميشه بوده و خواهد بود و خصيصه اى جهان شمول دارد؛ هم به معناى وجود داشتن در ميان اقوام و ملل در سرزمين ها و اعصار مختلف و هم به معناى سروكار داشتن با اصول جهان شمول.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

لحظه

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۴
فايلستان

لحظه به آفريننده نياز دارد; زيرا هستى هاى جهانِ طبيعت هستى هايى آويزان و آويخته (هويّات تعلّقى) هستند اگر لحظه اى پيدايش و آفرينش از جهان گرفته شود به كلى از هستى فرو مى افتد.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

آشنا

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۳
فايلستان

اى باد صبا طرب فزا مى آيى

از طوف كدامين كف پا مى آيى

از كوى كه برخاسته اى راست بگو

اى گرد به چشمم آشنا مى آيى



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

جهان

۲۴ فروردين ۱۴۰۳
۰۹:۵۲:۴۲
فايلستان

كل جهان كه چيزى جز اجزاء نيست حكم اجزاء را دارد. جوهر عالم در ذات خود در حال حركت و پويش متحرك درگذر و سيال است و حقيقت آن چيزى جز پديد آمدن و نابود شدن نيست; زيرا چيزى كه جوهرش سيال و گذراست بقا و سير آن از گذشته; آينده پديد آمدن و نابود شدن است. پس كل عالم كه يك پارچه نوشدن و پيدايش است در هر برهه اى از زمان كه فرض شود پديد آينده است و در برهه و زمان بعد نابود شونده; زيرا در هر لحظه عالم جديدى است و ديگر آن عالمِ برهه پيش نيست و عالمِ در اين لحظه باز عالمِ لحظه بعدهم نيست. بنابراين جهان عين حركت و پيدايش است و چون يك حقيقت هميشه نو شونده و پديد آينده است و همه آن از گذشته به آينده سير مى كند نمى توان گفت سلسله جوهريِ جهان به آغازى مى رسد كه پيش از آن جهانى نبوده و بخشنده مطلق بخشندگى نداشته است. اين كه به دنبال آغاز و نقطه شروعى براى عالم باشيم بى معناست. جهان به حكم اين كه يك واحد حركت است از هر ابتدايى كه فرض شود حادث است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
فايلستان
مركز دانلود فايل
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فايلستان است. || طراح قالب avazak.ir